1 . کتاب {{زندگینامه بنیامین فرانکلین)) ترجمه: لیال طباطبایی اثر بنیامین فرانکلین.

هرگز به نظر نمیرسد که داستان فرانکلین از زندگی خودش دارای سبک خاصی باشد اما امروز با گذشت بیش از سه قرن از تولد او {{زندگی نامه فرانکلین}} همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و دارای رتبه چهار ستاره از پنج ستاره در میان خوانندگان مشتاق سایت آمازون است. کتاب داستان زندگی فرانکلین الهام بخش بسیاری از انسان هاست. کسی که از شاگردی در کنار برادر بزرگتر به عنوان چاپگر شروع کرد و تا تبدیل شدن به یکی از مشهورترین افراد دنیا پیش رفت. فرانکلین از ستایش خود شرمسار نیست. (برخی خوانندگان متعجب شده اند از اینکه بنیامین اینقدر انسانیت خود را ستوده است). بلکه برای دیگران اشاره به آن دسته از ویژگی هایش که موجب موفقیت دیگران شده ، آموزنده است و نباید حمل بر خود ستایی شود.

بسیاری از خوانندگان طبق گفته فرانکلین در این کتاب و پس از سالها همچنان از وی به خاطر رویارویی با اشتباهاتش انجام میداده تقدیر میکنند. این کتاب -که در اصل فرانکلین از آن به عنوان {{کتاب خاطرات)) یاد میکند- هرگز تمام نشد و تا زمان مرگش در سال 1790 هرگز به چاپ نرسید. اولین بار در پاریس و به زبان فرانسوی انتشار یافت. کتاب، شامل چهار فصل است که دوران زندگی فرانکلین را بین سالهای 1771 تا 1790 در بر میگیرد. بسیاری از خوانندگان معتقدند بخش های زیادی از این کتاب به خاطر لحن قابل فهم فرانکلین جذاب است. با این وجود تعداد زیادی هم جذب میزان خود- اصلاحی نویسنده شده اند که به نظر اعمال به شغلی برای او تبدیل شده بود. این کتاب شامل قسمتیست که در آن فهرستی از 13 ویژگی مطلوب خود را ارائه کرده است. همچنین جدول روزانهای کشیده بود که در صورت عدم انجام برنامه مورد نظر یک علامت مشکی در آن میگذاشت. این کتاب الهامبخش خوانندگان کتابها و نویسندگان خود یار بسیاری بوده که تخمین تعداد آنها کار غیر ممکنی به نظر میرسد.

2. کتاب {{بیندیشید و ثروتمند شوید)) اثر ناپلئون هیل

این کتاب موفقیت خودیار و کلاسیک اولین بار در سال 1937 -در اوج رکود- منتشر شد و امروزه یکی از پرفروش ترین کتاب های تجاری به حساب می آید. هیل برای نوشتن این کتاب به مطالعه در مورد 40 میلیون نفر پرداخت تا راز موفقیت آنان را دریابد و سپس تالش کرد تا خوانندگان را از دانش خود بهره مند سازد. جان کالم این کتاب در 13 اصل که بیان کننده موفقیت های شخصی هستند، خلاصه میشود. هیل معتقد است این اصول میتوانند به هرکسی که دنبال موفقیت در هر زمینه -نه فقط تجارت- است کمک کنند. او با هنری فورد نیزآشنایی داشت.

3. کتاب {{ قانون جذب }} اثر مایکل لوسیر ایده

{{قانون جذب}} در جهان حداقل از اوایل دهه 1900 در جهان محبوب شد، زمانی که جنبش تفکر نوین بر جهان سایه افکنده بود. ناپلئون هیل حداقل در دو جلد از کتابهای خود به قانون جذب اشاره ای داشته است. کتاب پرطرفدار {{راز}} اثر راندا برن که در سال 2007 به چاپ رسید حول محور همین موضوع بحث میکند. ایده اصلی که پشت این قانون وجود دارد اصل {{محبت، محبت می آورد}} است و هرچقدر مثبت بیندیشید به نتایج مثبت میرسید و به عکس. کتاب 2004 لوسیر با نام {{قانون جذب}} اعتبار خود را از برخی خوانندگان دارد. آنان معتقدند این اصل سریع و صریح بیان شده است. همچنین شامل توصیه ها و ابزار دیگریست که به مخاطبان خود کمک میکند تا چگونگی به کارگیری این نظریات الینفک زندگی روزانه بیاموزند

4. کتاب {{ آیین دوستیابی}} اثر دیل کارنگی مانند ناپلئون هیل به عنوان یکی از بزرگان جنبش خودیاری مشهور است.

فروشندهای که با آموزش دیگران در سخنرانی های عمومی شروع کرد. کارنگی تکنیک‌هایی را آموخت که او را در تاثیرگذاری بر دیگران و دمیدن روح اعتماد به نفس به کالبد افراد توانمند ساخت. دیل در سال 1936 شاهکارش، کتاب {{آیین دوستیابی}} را به چاپ رساند. این کتاب خوانندگان را به سوی مهرورزی، یادآوری و به کارگیری اسامی افراد و سراپا گوش بودن برای کسانی که با آنها صحبت میکنند، تشویق میکند. در زمان مرگ کارنگی پنج میلیون نسخه از این کتاب به 31 زبان دنیا به فروش رسید که تا آن زمان پرفروش ترین کتاب به حساب میآمد.

5. کتاب {{بیداری غول درون}} اثر آنتونی رابینز نویسنده خودیار و سخنران انگیزه بخش

آنتونی رابینز یکی از بزرگترین پرچم داران معاصر در رشته خودیاری از دهه ده 1990 است. کتابش به نام {{بیداری غول درون}} که در سال 1992 انتشار یافت از نوعی استراتژی طرفداری میکرد. او این استراتژی را تمرکز قدرت یا بهره برداری از تمام توانایی های فرد برای دستیابی به اهداف خود نامید. رابینز خوانندگان را به رهایی از افکار محدود کننده و ارتقای استانداردهای شخصی ترغیب میکند. رابینز به همه ما توصیه میکند الزاما خودمان را باور کنیم تا بتوانیم توانایی هایمان را افزایش دهیم.

6. کتاب هنر عاشقی جاده کم گذر اثر مورگان اسکات پک روانپزشک

اسکات پک در سال 1978 به واسطه کتاب {{هنر عاشقی }}جاده کمگذر به شهرت رسید. او در این کتاب با خوانندگان از چگونگی داشتن یک زندگی پربارتر، تمرکز هر چه بیشتر روی ایده آل ها آنان در مورد عشق سخن میگوید. پک معتقد است تفکر غلط و رایج در مورد عشق این است که مردم آن را وسیله ای برای دریافت محبت و نه بخشیدن آن میدانند. او از خوانندگان میخواهد تا به عشق به عنوان پرورش واقعی ذات خود و درک وجود دیگران نگاه کنند. پک نیز به اهمیت تأدیب نفس و لزوم حل مشکلات و چالش های زندگی برای دستیابی به موفقیت، معتقد است. او مینویسد: {{رشد روحی و روانی ما به واسطه همین مشکلات زندگیست.))

7. کتاب {{ خیالتان راحت}} اثر ویلیام اچ دانفورث ویلیام اچ دانفورث موسس شرکت {{نستله پورین}}که در اصل قبل از سال 2001 با شرکت نستله ادغام شد( در سال 1894، زندگی را نوعی بازی شطرنج میدانست.

دانفورث میگوید تعادل چهار عنصر اساسی یا {{میدان}}- روحی، فیزیکی، اجتماعی و مذهبی- زمینه کسب موفقیت و داشتن یک زندگی کامل را فراهم میکند. او نظریاتش را در کتاب {{ خیالتان راحت}} به رشته تحریر در آورده است. کتابی که بیش از 70 سال پیش چاپ شد تا خوانندگان را در هر سنی به استفاده از فرصت ها و بالفعل کردن ظرفیت های زندگیشان ترغیب کند. به اعتقاد او این امر از طریق راهبردهایی محقق میشود که بر اساس آن فرد را به ریسک ‌پذیری بیشتر تشویق میکند.

8. کتاب {{هفت عادت مردمان موثر}} اثر استفن آر کاوی

استفن آر کاوی استاد دانشگاه بریگهام یانگ در سال 1989 بود که کتابش با عنوان {{هفت عادت مردمان مؤثر}} را منتشر کرد. کتابی که امروزه یکی از آثار خارق العاده در جنبش خودیاری عصر حاضر قلمداد میشود. کاوی در این کتاب به اهمیت جادویی نقش اخلاق و شخصیت میپردازد. او موفقیت در زندگی را مستقیما مدیون داشتن اراده در ایجاد تطابق میان زندگی شخصی و اصول اساسی و مسلم جهان میداند. همچنین اهمیت تفکر {{برد- برد}} را متذکر میشود. طبق این نوع اندیشه افراد سعی میکنند تا در حل مشکلات تمامی طرفهای درگیر را راضی نگه دارند به جای اینکه صرفا خواستهها و نظریات خود را بدون توجه به دیگران در نظر بگیرند. برخی دیگر از خوانندگان، او را به دلیل نظریاتش در مورد مدیریت زمان تمجید و تحسین میکنند. این نظریات با تفکراتش در مورد زندگی بر پایه اصول اساسی و مهم دنیا بی ارتباط نیست. به گفته او: {{کلید موفقیت در الویت بندی برنامه های زندگی نیست بلکه در برنامه ریزی برای الویت های زندگیست.}}

9. کتاب {{تو همانی که می اندیشی}} اثر جیمز آلن جیمز آلن، نویسنده و فیلسوف خوداندیش این مقاله عرفانی خود را به چاپ رساند.

این کتاب باریک  68 صفحه ای  تنها کتاب کالسیک محبوبی بود که تا آن زمان وجود داشت. آلن مردم را به اهمیت مسوولیت پذیری آنان در برابر نفسشان و اعمالشان و همچنین اهمیت نقششان در اصلاح تفکراتشان متذکر میشود. چند خط از این کتاب که بیشتر به چشم میخورد: {{ انسانها مجذوب آنچه که میخواهند نمیشوند. بکله آنچه را که هستند، جذب میکنند}} و {{هر فرد عینا همان چیزی میشود که میاندیشد و شخصیتش متناسب با افکارش کامل میشود.}}

10. کتاب {{بزرگترین فروشنده دنی}} اثر اگ ماندینو

اگ ماندینو پس از پایان خدمتش در جنگ جهانی دوم درگیر مشکل جدی اعتیاد و شکست در حرفه خود به عنوان یک فروشنده بود. زمانی که همسرش او را ترک کرد و تنها فرزندشان را با خود برد، او که در آستانه خودکشی قرار گرفته بود تصمیم گرفت قبل از مرگ نگاهی به کتابهای خودیاری بیندازد. چیزهایی را که خواند و بعدها از آن یاد کرد، زندگی اش را تغییر داد و سرانجام به او کمک کرد تا اعتیادش را کنار بگذارد. تبدیل به نویسنده ای شد که اثرش با عنوان {{بزرگترین فروشنده دنی}} در سال 1968چاپ و به فروش رسید. ماندینو در این کتاب از یک شخصیت افسانه ای به نام هافید استفاده کرده که با افراد مذهبی متفاوتی در طول زندگی اش روبهرو شده بود. کتاب مذکور شامل {{ده دیدگاه موفقیت}} از نظر ماندینو که در آن به خوانندگان توصیه میکند به دنبال زندگی رضایتمندانهای باشند. این دیدگاه ها فعالانه شامل مشخص کردن اهداف و اجتناب از خود دلسوزیست. ماندینو میگوید در نوشتن این اثر از کتاب مقدس الهام گرفته و تحت تاثیر ناپلئون هیل، دابلیو کلیمنت استون و امیت فاکس قرار گرفته است. او به درس گرفتن از اشتباهات گویا معتقد است و مینویسد: {{شکستها، ناکامی ها و دلشکستگی ها به ما میآموزند که چگونه بهتر از قبل کاری را انجام دهیم.}}